iMAL i begynneropplæringen. Del 3: Skrive ord og språklig bevissthet
I dette innlegget beskriver vi den tredje arbeidsmåten i iMAL, Gjenhenting til skriving. iMAL-øvingen går ut på å skrive ord med de bokstavene elevene mestrer med multisensorisk innkoding.
iMALs andre arbeidsmåte lagring kan du lese om HER.
Blogginnlegget handler om:
-
Arbeidsmåtene i ordskriving / gjenhenting til skriving
-
Starten med ordskrving for elever som strever
-
Samspillet mellom bokstavinnlæring og språklig bevissthet
Arbeidsmåter
Gjenhenting til skriving er den tredje arbeidsmåten i iMAL. Øvingen består av å skrive ord med bokstaver eleven mestrer, kombinert med multisensorisk innkoding.
www.imallesing.no sørger for at ordoppgavene inneholder de bokstavene eleven til en hver tid har lært. Ordene skrives multisensorisk gjennom at eleven:
-
Artikulerer ordet tydelig høyt
-
Skriver og sier hver lyd i ordet
-
Trekker sammen / leser ordet høyt til slutt