Systematisk bokstavinnlæring for en individuelt tilpasset

lese- og skrivestart

Bokstavlæring og minneproblematikk

Når barn lærer å lese, er en av de første og viktigste tingene de må mestre å koble bokstavene (som “m”) med lydene de lager (som /m/). Dette høres enkelt ut, men for hjernen er det en ganske kompleks prosess – særlig i starten.

  • Barnet må huske hvordan bokstaven ser ut (visuelt).

  • Samtidig må det huske hvilken lyd bokstaven lager (språklig).

  • Så må hjernen koble de to sammen, og kanskje også bruke denne koblingen til å lese en enkel lyd, stavelse eller et ord.

Alt dette skjer på en gang – og må holdes aktivt i arbeidsminnet samtidig. For barn med lav kapasitet i arbeidsminnet vil ikke disse komplekse prosessene holdes aktive lenke nok til at bokstav-lyd-forbindelsen overføres til langtidsminnet som en automatisert ferdighet.

Multisensorisk innlæring

 

Bokstaver gjennomgått er ikke bokstaver lært for alle elever.

Dersom du ikke 

Mange lesebøker inneholder setninger og tekster med alle bokstaver fra første side, da går elevene glipp av verdifull mengdetrening i lesing og skriving.

Det går for fort frem.

Det er fire andre bokstaver med, som de ikke kommer.