Lærernes metodefrihet og skoleleders rolle – i en tid med svakere leseferdigheter.

Hva krever dagens situasjon av profesjonell frihet, oppfølging og innsikt?

Selv om lærernes metodefrihet er en viktig verdi i norsk skole, må skoleledelsen likevel være tett involvert i elevenes utvikling i den første lese- og skriveopplæringen. Spesielt om høsten bør skoleledere ha et ekstra fokus mot andreklassingene, der tidlig innsats kan gjøre størst forskjell. Men hvordan kan skoleleder være tett på begynneropplæringen uten at lærernes metodefrihet ofres?

 

Selv om det finnes mye forskning på hvordan barn lærer å lese, er forskningen omkring denne perioden i barnas utdanningsløp på mange måter fragmentert, både i Norge og internasjonalt. Og når vi søker etter mer kunnskap om skoleledernes og systemledernes rolle og beste lederpraksis i begynneropplæringen, kan vi ikke se at det er skrevet mye om eller forsket mye på det. iMAL har derfor engasjert Pål Riis til å lage en kompetansepakke – først og fremst for skoleledere, men også for det viktige systemledernivået hos skoleeier. Målet med kompetansepakken er å ramme inn viktige lederfaglige sider ved begynneropplæringen, og særlig den første lese- og skriveopplæringen. Kompetansepakken består av fem nettkurs med for- og etterarbeid. Du finner kompetansepakken for skoleledere i sin helhet lenger ned på denne siden. I tillegg har iMAL utviklet innsiktsverktøyet ElevNær for skoleledere, som gjør det mulig å følge med på de helt grunnleggende ferdighetene i leseopplæringen; bokstavlæring, ferdigheter i å lese sammen bokstavlyder til ord, og om elevene mestrer å skrive ord. 

Kontakt regine@imalabc.no for å få tildelt rolle som skoleleder i iMALs innsiktsverktøy, ElevNær.

Nettkurs 1: Den viktige begynneropplæringen. 

Last ned for- og etterarbeid

Nettkurs 2: Lederrollen og tidlig innsats.

Last ned for- og etterarbeid.

Nettkurs 3: iMAL for skoleledere og systemledere.

Last ned for- og etterarbeid til nettkurs 3.

Nettkurs 4: Å lede endring i et lokalt system.

Last ned for- og etterarbeid til nettkurs 4.

 

Nettkurs 5:Implementeringsstrategier: Fra ord til handling. Last ned for- og etterarbeid til nettkurs 5.

« Tilbake til bloggen