Digital kartlegging av bokstaver –
lydsyntese og ordskriving
Fra kartlegging til tiltak med individuelt tilpassede oppgaver er veien lik null.
Innsikt i bokstavkunnskap er viktig for riktig tilpasning av lese- og skriveoppgaver. iMALs digitale bokstavkartlegging tar 5 minutter. Umiddelbart etter endt kartlegging oppdateres elevens bokstavrekkefølge, med de bokstaver eleven mestret. Dermed får eleven automatisk helt individuelt tilpasssede oppgaver ut fra eget ferdighetsnivå. Elever kan arbeide digitalt på læringsbrett/ chromebooks og lærere kan skrive ut individuelle oppgaveark til alle elever. Dermed får alle elever mulighet til å oppleve reell mestring i bokstavlæringen.
Lenger nede på denne siden finner du et netkurs som viser iMAL-kartleggingen

Hvordan foregår kartleggingen?
Elever kartlegges en til en. Lærer sender lese- og skrivebokstaver til elevens læringsbrett, og læreren kan se på sin skjerm hvordan elvene former bokstavene på læringsbrettet. Læreren registrerer digitalt i sanntid på sin data.
Følg med på elevers lese- og skriveutvikling
Det er viktig å følge med på elevens lese- og skriveutvikling. Med det mener vi om de mestrer å trekke sammen lærte bokstaver til stavelser og non-ord, samt om de mestrer å skrive ord med lærte bokstaver. Grunnen til at vi kartlegger lydsyntese med stavelser og non-ord er for å ikke blande sammen den fonologiske lesingen med ordbildelesing.
Det første steget er likevel alltid å kartlegge hvilke bokstaver eleven kan gjenhente til lesing og til skriving. Det vil være meningsløst å kartlegge lydsyntese og ordskriving med bokstaver som eleven ikke har lært, ettersom de ikke kan avkode desse bokstaver med rett bokstavlyd. Kartlegging av lydsyntese og ordskriving er digital, og fungerer I stor grad på samme måte, som kartlegging av bokstaver. Elev og lærer sitter sammen, og ord sendes til elevens bruker.

Se nettkurs om iMALs kartlegging her
Med iMAL blir bokstavlæringen inkluderende.
iMALs oppgaveverktøy gjør det mulig for alle elever å delta i bokstavlæringen utifra egen bokstavkunnskap. Lærer velger samme innlæringsbokstav for alle elevene, men innlæringsbokstaven settes inn i ord som kun består av bokstaver eleven mestrer. Innlæringsbokstaven er den samme og oppgavetypene er de samme. Det styrkes fellesskapsfølelser i klassen ved første bokstavgjennomgang.